Wat zijn de positieve en negatieve kanten van televisiereclame?

Een van de grootste negatieve kanten van televisiereclame is dat het heel veel geld kost, Daar komt nog bij dat de helft van het geïnvesteerde geld, weggegooid geld is. Het is alleen niet bekend om welk deel van het geld het gaat. Daarom is het een gewaagde gok om hierop te bezuinigen. Uit onderzoek is gebleken dat er geen duidelijke verbanden zijn met onderdelen van reclame en groei van winst. Hierdoor spelen de meeste merken op safe en blijven ze reclame gebruiken. Reclame heeft op de lange termijn namelijk een positieve invloed op de marktwaarde van een onderneming. Het is dus de goede keuze om te nemen.

Om het effect van een reclame duidelijk te maken moet er niet alleen gekeken worden naar de direct zichtbare zaken, zoals winst en verkoop, maar ook naar de zaken die niet direct zichbaar zijn. de intangible assets. Hieronder verstaan we het merkimago en de merkwaarde.

Twee onderzoekers van 2 universiteiten in de Verenigde Staten namelijk de University of Central Florida en de Univercity of California, hebben onderzoek gedaan naar de Research and Development uitgaven, de uitgaven aan reclame en brand equality, de waarde van een onderneming op de markt beïnvloeden.

In het onderzoek is gekeken naar 2 branches, de PC wereld en de sportgoederenbranche. In de PC branche is er onderzoek gedaan naar de merken: Apple, HP, IBM, Compaq en Dell. Bij de sportgoederenbranche is er gekeken naar de merken: Nike, Reebok, Sketchers en K-Swiss. Er is rekening gehouden met winst, dividend, omzet, reclame, innovatieaankondigingen, en Research and Development uitgaven over de lange termijn, namelijk een periode van 10-15 jaar. De onderzoekers beweren dat reclame zowel op de korte termijn als op de lange termijn veel invloed heeft op de marktwaarde van een organisatie.

Bij 5 van de 9 bedrijven is het resultaat hogere verkopen en winstcijfers. Maar zoals eerder besproken is er ook sprake van een voordeel op lange termijn, dit voordeel wordt met name benut door de kopers van de aandelen van een organisatie. Een bekend bedrijf dat reclame maakt is erg gewild bij de aandelen kopers. Het aantal aandeelhouders stijgt hoe dan ook, ook als de verkopen en de winst niet stijgen, maar juist omdat het aantal aandeelhouders stijgt, stijgt het marktaandeel. Dus is ook duidelijk dat als de concurrenten van een bedrijf veel reclame maken dat dan het marktaandeel daalt.

Het is een keuze of er veel of weinig geïnvesteerd gaat worden in reclame, als er op save gespeeld wordt en er dus veel geld geïnvesteerd wordt, dan is er grote kans op succesvolle reclame. Als er weinig geld geïnvesteerd wordt in reclame, bestaat de kans dat er gevaar komt van concurrentie.  

Er zitten dus voor- en nadelen aan het maken van reclame in het algemeen. De voornaamste voordelen zijn dat door het maken van reclame, meer aandacht komt voor de organisatie en voor het desbetreffende product. Het is dus waarschijnlijker dat de consument het product zal gaan aanschaffen. Er ontstaat ook een associatie met een vergelijkingsmerk. Dit is gunstig voor het reclamemakende merk. Door middel van reclame kan er een beter merkbekendheid ontstaan, dit gaat vrijwel samen met de boodschapbekendheid. Reclames zijn voor de consument vaak irritant. Dit feit laat zien dat er wel degelijk nadelen zitten aan het hele reclame maken. De reclame is voor de consument al gauw minder geloofwaardig omdat er vaak wel een aantal voorwaarden aan vast zitten. Ook kan het mogelijk zijn dat door de reclame, de consument verward raakt met andere merken die homogene producten verkopen of producten die in dezelfde categorie vallen. Als een organisatie zich waagt aan het openbaren van een reclame zouden de concurrenten hier vel op kunnen reageren, In dit geval is het mogelijk dat er een felle reclamestrijd losbarst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb