Wat zijn de verschillen tussen de televisie reclames in Nederland sinds de eerste ooit en de huidige televisiereclames?
Oprichting STER
De naam STER staat voor STichting Ether Reclame aanvankelijk was de naam in 1965 SUR wat staat voor Stichting tot Uitzenden van Reclame. De SUR werd in 1965 opgericht door Maarten Vrolijk die onder andere minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werken was. Het werd in 1965 opgericht met de intentie om voorbereidingen te treffen, de voorbereidingen duurde anderhalf jaar . In die anderhalf jaar werd onder meer bepaald dat er op zondagen geen reclame op televisie mag zijn. Ook werd bepaald dat SUR-blokken 3 minuten zouden duren. Hierin zitten ook intervallen, intervallen zijn zwarte beelden die SUR nodig hadden om het volgende beeldmateriaal te starten. De SUR-blokken zouden worden ingezet rondom nieuwsuitzendingen door. De naam SUR-blokken klonk niet lekker dus daarom veranderden ze de naam in Stichting Ether Reclame ook wel STER genoemd. Volgens artikel 11 van de Omroepwet mocht alleen de STER reclames uitzenden. De eerste Nederlandse televisie uitzending was op 2 oktober 1951, pas op 2 januari 1967 was de dag dat het allereerste ster extra reclame blok was.
Onrust 1965-1970
Rond de jaren 1965 kwam er veel onrust tegen commercials. Zo ondervond Chris Smeekens (voormalig sterdirecteur) dat ook:
“Er waren niet zoveel mensen blij eigenlijk: de Consumentenbond was tegen, de Vereniging van Huisvrouwen was tegen. De kranten en de tijdschriften waren er buitengewoon angstig voor. De omroep wilde weliswaar graag geld zien uit de reclame, was toch maar bang dat de programma’s zouden worden verstoord. We hadden veel tegenstand”
Uit die onrust ontstonden regels over reclame in de Voorschriften voor de Nederlandse tv-reclame, Geen schade toebrengen op de wet, op de openbare orde over de fatsoensnormen, over de geestelijke-lichamelijke volksgezondheid. De reclames werden nauwkeurig in de gaten gehouden, in Europa had Nederland de strengste regels over reclame. Chris Smeekens ondervond dat ook:
“Er mocht veel niet. Kinderen mochten niet een product aanprijzen tegenover hun ouders, het mocht niet onnodig grievend zijn, je moest voorzichtig zijn met godsdienst, geen misleiding, het mocht niet in strijd met de goede smaak en de fatsoensnormen zijn.’ Onderwerpen die met seksualiteit of andere intieme zaken te maken hadden, waren taboe.”
Maar van buitenaf kwamen er langzamerhand ook steeds meer bezwaren, er werden reclames gemaakt specifiek om huisvrouwen te overtuigen want zij waren toch degene die de inkopen deden. Er waren nog steeds de bekende uitlatingen over de televisie reclames, de ongepaste reclames, de prijzen werden duurder en de manier waarop reclame bureaus doordringen in de gedachten van mensen om ze te activeren tot een handeling. Maar in de late jaren 60’ ontstonden nieuwe bezwaren. Door reclame zouden mensen zinloze consumpties doen en dat wij reclame maakten terwijl in andere landen mensen omkomen van gebrek aan primaire voorzieningen. Het lijkt erop dat Nederland nog niet klaar is voor reclame.
Vergelijking van reclames.
Om een goed beeld te schetsten van hoe de reclames zijn veranderd hebben wij 5 reclames vergeleken. Reclames uit de jaren 1967, 1978, 1989, 2002, 2010. We hebben voor verschillende jaren gekozen om te kunnen zien welke ontwikkeling de reclame eigenlijk doormaakte. Aan de hand hiervan zouden we gedeeltelijk kunnnen voorspellen welke vorm de reclame over een aantal jaren zal aannemen. We hebben bij elk filmpje gelet op de volgende punten: Kleur, beeld en specialeffects, de acteurs, de grootte van de set, op wie zijn de reclames gericht, wat gebeurt er over het algemeen bij een reclame, hoe wordt het product in beeld gebracht, voor wat voor producten wordt reclame gemaakt, heeft de achtergrondmuziek een belangrijke taak en hoe lang een gemiddelde reclame duurt.
1e Reclame:
Dit is het 1e STER-blok ooit. 2 oktober 1967
https://www.youtube.com/watch?v=Vg-3J6VV5J0
Wat opvalt aan de reclame is:
Kleur, beeld, special effects
Het beeld is in zwart/wit , 1 á 2 seconde intervallen en geen helder beeld, af en toe storingen. Nauwelijks special effects en als ze te zien zijn, zijn ze niet uitnodigend
Acteurs
De acteurs doen niet veel, zeggen niks
Grootte van de set
Het is meestal in een kamer opgenomen, weinig mensen hebben er aan mee gewerkt. Er is niet veel moeite voor gedaan
Op wie zijn de reclames gericht?
Op mannen, vrouwen, kinderen, ouderen
Wat gebeurt er over het algemeen bij reclames?
Beelden getoond, en op de achtergrond een saaie/zakelijke voice-over stem.
Hoe wordt het product van de reclame in beeld gebracht?
Een foto van het product en op de achtergrond wordt er iets over het product vermeld.
Voor wat voor producten wordt promotie gemaakt?
Kranten, chocolade, kolen, spellen, horloges, kaas, bestek
Achtergrondmuziek
Is er instrumentaal.
Gemiddelde lengte van een reclame inclusief intervallen.
2:58 minuten duurt een reclame blok, bestaande uit 7 reclames. Een reclame duurt gemiddeld 25,4 seconde.
2e Reclame:
Dit is een STER-blok van 23 oktober 1978
http://www.youtube.com/watch?v=hDwNjAlID7Y
Wat opvalt aan de reclame is:
Kleur, beeld, special effects
Het beeld is in kleur.Als er een overgang naar het volgende filmpje komt is er een klein filmpje van “Loekie de leeuw” te zien of er is een special effect te zien. De intervallen zijn dus verborgen.Het beeld is niet helemaal helder. Weinig special effects.
Acteurs
De acteurs zeggen wat en doen wat meer. (Nog steeds niet heel overweldigend)
Grootte van de set
Het is nog steeds in een kamer opgenomen, tot maximaal 10 mensen zie je op beeld. Er is wat meer moeite voor gedaan om de reclame te maken.
Op wie zijn de reclames gericht?
Op vrouwen, gezinnen
Wat gebeurt er over het algemeen bij reclames?
Als het een product is wordt het product getest en dan is het resultaat te zien.
Als het een dienst is wordt vooral de naam gezegd en dan wordt er iets over verteld.
Hoe wordt het product van de reclame in beeld gebracht?
Gedurende een reclame wordt het een paar keer in beeld gebracht en verteld.
Voor wat voor producten wordt promotie gemaakt?
Lampen, levensverzekering, exotisch vrouwen drankje, macaroni, Biotex, afwasmiddel, NMB bank, MC Donalds restaurant, kattenvoer.
Achtergrondmuziek
Aanwezig
Gemiddelde lengte van een reclame inclusief intervallen.
4:25 duurde het reclameblok, bestaande uit 11 reclames. Een reclame duurt gemiddeld 24,1 seconde
3e STER-blok
Dit is een STER-blok uit 1989
http://www.youtube.com/watch?v=00K5VKdWsco
Wat opvalt aan de reclame:
Kleur, beeld, special effects
Het beeld is in kleur. Als er een overgang naar het volgende filmpje komt is er ongeveer om de 3 reclames een klein filmpje van “Loekie de leeuw” te zien of er is een special effect te zien. De intervallen zijn dus minder geworden.Het beeld is niet helemaal helder.Veel special effects, het robijn beertje lijkt bijvoorbeeld te kunnen praten.
Acteurs
De acteurs ondernemen een actie, ze stellen bijvoorbeeld een vraag en dan wordt er een reactie gegeven. Er is sprake van Interactie
Grootte van de set
Je ziet tot maximaal 10 mensen,
Op wie zijn de reclames gericht?
Op jongeren, huisvrouwen, gezinnen
Wat gebeurt er over het algemeen bij reclames?
Bij diensten wordt er nog steeds wat over verteld, bij producten wordt het product getest en daarvan is het resultaat te zien, op het einde staat het product/bedrijf in beeld.
Hoe wordt het product van de reclame in beeld gebracht?
Er wordt als het om een dienst gaat eerst wat over verteld en op het einde van het filmpje wordt de naam van het bedrijf in beeld gebracht. Bij producten wordt er een actie met het product gedaan en op het einde zie je het product in beeld.
Voor wat voor producten wordt promotie gemaakt?
Kruidenboter, Muziek CD, C&A (mode), Brillen, Drank, Wasverzachter, Chocolade, Luxe Geurtje, Koffiepoeder, NS (trein), Drank, Rolmaat, Diepvriestaarten, Zorgverzekeraar, Geurkaarsje,
Achtergrondmuziek
Je hoort altijd een muziekje, of iemand die wat op de achtergrond verteld
Gemiddelde lengte van een reclame inclusief intervallen.
6:52 duur het gehele Sterblok, is gemiddeld 27,5 seconde per reclame.
4e STER-blok:
Dit is een STER-blok uit 2002
https://www.youtube.com/watch?v=LAX3nJixUYc
Wat opvalt aan de reclame:
Kleur, beeld, special effects
Kleuren beeld, het beeld is helderder geworden, ook zijn er geen intervallen meer en “Loekie de Leeuw” is ook niet meer te zien.
Acteurs
Professionele dat zie je aan de manier waarop ze iets doen,
Grootte van de set
Dat verschilt, soms 1 maar sommige reclames worden ook buiten op straat uitgevoerd.
Op wie zijn de reclames gericht?
Vooral op gezinnen,
Wat gebeurt er over het algemeen bij reclames?
Bij diensten wordt er nog steeds wat over verteld, bij producten wordt het product getest en daarvan is het resultaat te zien, op het einde staat het product/bedrijf in beeld.
Hoe wordt het product van de reclame in beeld gebracht?
Er wordt als het om een dienst gaat eerst wat over verteld en op het einde van het filmpje wordt de naam van het bedrijf in beeld gebracht. Bij producten wordt er een actie met het product gedaan en op het einde zie je het product in beeld.
Voor wat voor producten wordt promotie gemaakt?
BEN (mobiele telefoons), PALM (Bier), Navigatiesystemen, Radio 1, Opel auto’s, Keukenpapier, Internet (euronet), ABN amro bank, Opticien, TELE 2,
Achtergrondmuziek
Door het achtergrond geluid of door degene die wat op de achtergrond verteld, krijgt de kijker zo een indruk dat hij blijft kijken.
Gemiddelde lengte van een reclame inclusief intervallen.
4:52 duurt de gehele Ster blok. Is gemiddeld 29,2 seconde per reclame.
5e STER-blok:
Dit STER-blok is van 2010
http://www.youtube.com/watch?v=hmgHu08IOrE
Wat opvalt aan de reclame:
Kleur, beeld, special effects
In kleur en vaak HD, duidelijk beeld en special effects die je meeslepen om verder te kijken.
Acteurs
Professioneel
Grootte van de set
Variërend, soms heel groot op straat maar soms met 0 mensen. Dan wordt er door middel van speciale effecten wat op de achtergrond wat verteld
Op wie zijn de reclames gericht?
Gezinnen
Wat gebeurt er over het algemeen bij reclames?
Bij diensten wordt er nog steeds wat over verteld, bij producten wordt het product getest en daarvan is het resultaat te zien, op het einde staat het product/bedrijf in beeld. De reclames worden ook meer komischer.
Hoe wordt het product van de reclame in beeld gebracht?
Er wordt als het om een dienst gaat eerst wat over verteld en op het einde van het filmpje wordt de naam van het bedrijf in beeld gebracht. Bij producten wordt er een actie met het product gedaan en op het einde zie je het product in beeld.
Voor wat voor producten wordt promotie gemaakt?
C1000, Verzekeringen, Kaas, Juristencongres, Specsavers ( audicien), Fiat panda (gezinsauto), Audispray (verwijdering van oorsmeer), Tapijten, Eredivisie live (sportzender), Reclame om de waarde van je huis te laten taxeren, ABN-AMRO bank, Mediamarkt, Verzekeringen, Reclame over milieubesparing (zwart beeld), Jambo (safarireizen kopen)
Achtergrondmuziek
Door het achtergrond geluid of door degene die wat op de achtergrond verteld, krijgt de kijker zo een indruk dat hij blijft kijken. Eigenlijk wordt elke reclame begeleidt met een klein achtergrond muziekje.
Gemiddelde lengte van een reclame inclusief intervallen.
De reclame duurt 6:53, dat is gemiddeld 27,5 seconde per reclame.
Conclusie aan de hand van de reclames.
Wat dus duidelijk opvalt is dat we van reclames met veel storingen naar reclames in HD gingen, we hebben vandaag de dag dus geen last meer van intervallen en we hebben geen “Loekie de Leeuw” meer. Ook was bij de 1e reclame die we besproken de set zeer beperkt, langzamerhand zagen we steeds meer dat steeds meer moeite werd gedaan om een reclame te produceren. Reclames waren in het begin vooral gericht op vrouwen. Omdat zij immers degene zijn die boodschappen deden die voor het huishouden zorgden. Maar omdat steeds meer vrouwen gingen werken veranderde de reclame. Reclames zijn voornamelijk nu gericht op gezinnen.
In het begin waren reclames heel simpel gemaakt. Er werd een product neergezet en op de achtergrond werd er iets over het product verteld. Dat is helemaal veranderd nu. Het product wordt getest en er wordt nu duidelijk gemaakt wat het product/bedrijf onderscheidt van een ander soort bedrijf. Ook zijn de reclames van saai en zakelijk naar leuk en origineel gegaan. Reclame makers halen alles uit de kast om het product op zo een leuk en originele manier te presenteren.
Over wat voor producten reclame wordt gemaakt is ook veranderd. Eerst werd vooral reclame gemaakt over tastbare dingen zoals eten, kolen, spelletjes. Tegenwoordig over alles: verzekeringen, banken, auto’s, reizen. Dit heeft onder meer te maken met de globalisering, met de vooruitgang op het gebied van techniek en omdat Nederlanders meer te besteden hebben.
De rol van de achtergrondmuziek of de achtergrond verteller speelt degelijk een rol in de aantrekkelijkheid van de reclame. De achtergrondmuziek of de verteller die laten het product of de dienst op een positieve manier zien. Een reclame duurt gemiddeld nog steeds tussen de 25 en 30 seconden. Dus dat is niet zo een opmerkelijk verschil.
Maar al met al zijn de reclames op een positieve manier verbeterd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb